آموزش ساخت پوسته فرزند Child Theme برای وردپرس

گاهی اوقات ممکنه بخواهید قالب وبسایت وردپرسی خودتون رو ویرایش کنید. اما زمانی که قالب رو به نسخه جدید تری به روز رسانی کنید تمام تغییرات شما از بین خواهند رفت.

برای این کار شما باید برای قالب وبسایتتون یه پوسته فرزند child theme تعریف کنید تا با خیال راحت اقدام به اعمال تغییرات در قالب خودتون بکنید.

آموزش ساخت پوسته فرزند برای وردپرس

Child Theme در قالب های حرفه ای

قبل از هرچیزی بگم که معمولا توسعه دهندگان قالب های حرفه ای برای راضی نگه داشتن مشتریان، خودشون اقدام به ساخت  child theme برای قالبشون میکنن.بزرگترین مزیتی که پوسته فرزند در وردپرس داره اینه که با آپدیت قالب تغییرات شخصی سازی شده از بین نخواهد رفت.

با استفاده از پوسته فرزند شما یک پوسته جدید می سازید که قرار بعنوان قالب جدید ازش استفاده کنید اما مشخص می کنید که این پوسته در اصل از پوسته X استفاده می کند، اما فایل هایی که در پوسته X هستند در پوسته فرزند هم وجود دارند.

در واقع اگر فایلی در پوسته فرزند وجود داشت از همان پوسته لود می شود اما اگر وجود نداشت از پوسته مادر لود می شود.

پس به عبارتی فقط فایل هایی که لازم داریم را باید به پوسته فرزند انتقال بدیم.

ساخت child theme در وردپرس

برای ساخت child theme دو راه وجود دارد: یکی با استفاده از افزونه در وردپرس و یکی با استفاده از کدنویسی اقدام به ساخت پوسته فرزند کنید که در این مطلب هردو را یاد  خواهید گرفت.

1. آموزش ساخت پوسته فرزند در وردپرس با کدنویسی

برای این کار باید به فایل های وردپرس دسترسی داشته باشید حالا یا از طریق ftp و یا از طریق محیط های cpanel یا directadmin

پس از ورود به مسیر public_html/wp-content/themes بروید.اینجا تمام پوسته های نصب شده روی وردپرس شما قالب مشاهده است.

برای ساخت پوشته فرزند یک پوشه جدید با نام پوسته اصلی خود که در انتهای آن عبارت child- بنویسید.بعنوان مثال اگر نام قالب شما parsprog هست نام پوسته فرزند این قالب parsprog-child می شود

بعد از ساخت پوشه وارد پوشه شوید و یک فایل CSS با نام style.css بسازید و کدهای زیر را درون آن قرار دهید:

/*
Theme Name:   parsprog
Theme URI:    https://parsprog.ir
Description:  child theme for parsprog blog
Author:       mostafa
Author URI:   https://parsprog.ir
Version:      1.0.1
*/

این کد در واقع معرف قالب شماست اگر در پیشخوان وردپرس به مسیر نمایش->پوسته ها بروید اطلاعاتی که اینجا درج شده در توضیحات پوسته نمایش داده می شود. این موارد به ترتیب هر خط شامل نام قالب، آدرس قالب، توضیحات، نویسنده، آدرس نویسنده و نسخه قالب هستند.

الان میتونید کدهای دلخواه CSS رو در اینجا وارد کنید. اما چون ما از زبان فارسی و راست چین استفاده می‌کنیم و دو فایل CSS با نام‌های style و rtl برای قالب داریم، باید همه فایل‌های CSS رو به فرزند تم وردپرس معرفی کنیم. بنابراین توی همین پوشه یک فایل با نام functions.php ایجاد کنید و کدهای زیر را درون این فایل قرار بدین.

<?php
add_action( 'wp_enqueue_scripts', 'my_theme_enqueue_styles' );
function my_theme_enqueue_styles() {
   wp_enqueue_style( 'parent-style', get_template_directory_uri() . '/style.css' );
}
?>

با قرار دادن این کد داخل فایلی با نام functions.php فایل استایل اصلی که در مسیر پوسته مادر وردپرس قرار داره فراخوانی خواهد شد. حالا برای اینکه بتونید از قابلیت راست به چپ قالب هم استفاده کنید، کافیه فایل rtl.css قالب اصلی رو هم کپی کرده و داخل پوشه تم فرزند وردپرس قرار بدین. البته نیازی به انجام این کار نیست و این کار رو فقط زمانی انجام بدین که:

  1. تغییرات دلخواهی توی فایل rtl.css ایجاد کرده باشید.
  2. چون قالبی که خریداری کردید به صورت پیش فرض ممکنه راست چین نباشه، باید خودتون با ساخت و تعریف کلاس‌ها داخل فایل rtl.css اونو راست چین کنید، بنابراین فایل rtl رو داخل م فرزند قرار بدین که دوباره کاری برای ساخت فایل rtl و راست چین کردن قالب نداشته باشید.

حالا به منوی نمایش>پوسته ها بروید و پوسته فرزند را فعال کنید. با این کار وبسایت با قالب فرزند کار میکنه.

حالا هر تغییر و شخصی سازی که میخواید روی قالب انجام بدید کافیه اون فایل رو به پوشه پوسته فرزند انتقال بدید و تغییرات رو روی فایل انجام بدید به عنوان مثال فایل‌هایی مثل header.php، footer.php و… .

اکنون با به روز رسانی قالب مادر تغییرات شما پاک نخواهند شد

[su_note note_color=”#36adff” text_color=”#ffffff”]البته دقت داشته باشید که، چون قالب‌های پیشرفته دارای چندین پوشه هستند و فایل‌های مختلفی داخل پوشه‌ها و مسیرهای مختلف قرار داره، اگر قصد ویرایش یک فایلی رو دارید که داخل یکی از پوشه‌های قالب مادر هست، باید همین پوشه و مسیر رو هم در پوسته فرزند ایجاد کنید که آدرس دهی به فایل درست صورت بگیره.[/su_note]

2. آموزش ساخت پوسته فرزند با افزونه

راه دوم و ساده تر برای ساختن پوسته فرزند در وردپرس  استفاده از افزونه هست که نیازی به طی کردن مراحل بالا در اون ندارید و مستقیما میتونید با افزونه چایلد تم وردپرس اقدام به ساخت child theme در وردپرس بکنید. افزونه‌ای که برای ساخت قالب فرزند قصد معرفی اونو دارم با نام Child Themify در مخزن وردپرس به ثبت رسیده و تاکنون هم موفق شده بیش از 20.000 نصب فعال و کسب امتیاز 4.1 را ازآن خودش بکنه که با استفاده از این افزونه میتونید تم فرزند در وردپرس بسازید. برای شروع کار با این افزونه ابتدا روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه افزونه در مخزن وردپرس هدایت شوید. سپس با استفاده از راهنمای نصب افزونه در وردپرس اقدام به نصب و فعال سازی افزونه در وردپرس بکنید.

[su_button url=”https://wordpress.org/plugins/child-themify/” target=”blank” style=”flat” background=”#2d8aef” size=”5″ radius=”5″ icon=”icon: plug”] دانلود افزونه Child Themify[/su_button]

بعد از نصب و فعال سازی افزونه Child Themify مشابه تصویر زیر منویی با عنوان Create a Child Theme در بخش نمایش پیشخوان وردپرس اضافه میشه که با کلیک روی این منو میتونید به صفحه ساخت child theme در وردپرس هدایت شوید.

آموزش ساخت پوسته فرزند برای وردپرس

 

Select a parent theme: از این قسمت پوسته ای که قصد ساخت child theme برای اونو دارید از بین لیست انتخاب کنید.

Name your child theme: در این فیلد نام دلخواه برای پوسته فرزند وردپرس را وارد کنید. این نام باید لاتین باشه و در صورت استفاده از نام فارسی دکمه ساخت چایلد تم که در انتهای صفحه قرار داره غیرفعال خواهد شد. اگر نام وارد شده مورد تایید هم باشه یک تیک سبز رنگ داخل این فیلد نشون داده میشه. سپس روی گزینه Show advanced fields کلیک کنید تا تنظیمات بیشتری مشابه تصویر نمایش داده شوند.

Author Name: این فیلد بر اساس نام کاربری که در حال ساخت پوسته فرزند در وردپرس هست انتخاب میشه که میتونید به دلخواه تغییرش بدین.

Extra Theme Files: توی این بخش هم میتونید کلیه فایل‌های php و css قالب که در مسیر اصلی و داخل پوشه‌ها هستند رو مشاهده کنید. اگر قصد شخصی سازی هر کدوم از این فایل‌ها رو دارید حتما تیک گزینه فایل‌های مربوطه را فعال کنید تا داخل پوسته فرزند اضافه شوند. این کار همون مرحله‌ای هست که سایر فایل‌ها رو در مسیر پوشه چایلد تم با روش کدنویسی قرار میدادیم.

در نهایت روی دکمه Create Child Theme کلیک کرده و منتظر بمونید تا پوسته فرزند در وردپرس ساخته و ایجاد بشه. بعد از ساخته شدن قالب چایلد تم در وردپرس با افزونه پیغام Your theme has been created. Go check it out! نمایش داده میشه که با کلیک روی گزینه لینکدار Go check it out به مسیر پوسته‌ها در وردپرس هدایت خواهید شد.

آموزش ساخت پوسته فرزند برای وردپرس

همونطور که میبینید پوسته فرزند ساخته شده و کافیه اونو فعال کنید تا به عنوان قالب سایت نمایش داده شده و با به ارث بری از قالب مادر سایت شما نمایش داده بشه. از این به بعد هم هر تغییری که لازم داشتید توی قالب انجام بدین داخل فایل‌های این بخش انجام داده و ذخیره کنید. با آپدیت قالب هم نیازی به انجام کارهای شخصی سازی رو قاب ندارید، چون تغییرات در چایلد تم وردپرس لحاظ شده و با به ارث بردن موارد اصلی از قالب مادر بخش‌های سفارشی سازی هم از قالب فرزند لود خواهند شد.

[su_note note_color=”#36adff” text_color=”#ffffff”]امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون تونسته باشید اقدام به ساخت چایلد تم در وردپرس بکنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش و نحوه ساخت child theme در وردپرس سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.[/su_note]

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

مصطفی

38 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !